logo z cieniem 2

img 20180118 110407

W dniach 18-19 stycznia 2018r. klasy VIc i VIb uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”.
Uczniowie uczestniczyli dwóch lekcjach edukacyjnych i obejrzeli trzy wystawy: "P JAK PARADOKS - OPOWIEŚĆ O FIACIE 125P", "Wokół koła" oraz "Więcej światła".


Wystawa Wokół koła ma charakter edukacyjny, złożona z ok. 27 stanowisk obsługiwanych bezpośrednio przez zwiedzających według instrukcji i opisów. Stanowiska, choć tematycznie dotyczą różnych dziedzin nauki i życia, wiąże wspólny kształt, jakim jest koło. Można więc samodzielnie podnieść 115 – kilogramowy silnik używając wielokrążków, pojeździć rowerem o kwadratowych kołach, zbudować basztę czy podnieść windę napędzaną kołem deptakowym.
Kolejna wystawa była związana z historią fiata 125p. Powstała z okazji 50. rocznicy rozpoczęcia produkcji tego modelu w Polsce, we współpracy z miłośnikami youngtimerów, polskich fiatów i pojazdów zabytkowych: Klubem 125p, Stowarzyszeniem FSO Autoklub i Jarzyna Film.
W muzeum zaprezentowanych zostanie około 20 pojazdów w interaktywnej aranżacji – nowoczesnej, ale nawiązującej w każdym detalu do czasów PRL-u.
Trzecia wystawa przybliżyła uczniom naturę światła oraz sposoby jego wytwarzania na przykładzie: żarówki, świetlówki i diody LED. Na wystawie prezentowano zabytkowe żarówki i historię źródeł światła, od tradycyjnej żarówki, do współczesnej diody LED. Na 20 stanowiskach interaktywnych można było porównać wady i zalety lamp, sprawdzić ich wydajność świetlną i zużycie energii elektrycznej oraz zapoznać się ze sposobami wytwarzania światła w stosowanych powszechnie lampach elektrycznych. Dzięki prostym doświadczeniom, dowiedzieliśmy się o podstawowych metodach przetwarzania energii elektrycznej na światło. Poznaliśmy metodę termiczną, stosowaną w tradycyjnych żarówkach i bardziej wydajną luminescencję, czyli świecenie bez udziału wysokiej temperatury, stosowaną w świetlówkach i diodach LED.
Podczas lekcji w muzeum uczniowie poznali pojęcia interferencji i dyfrakcji światła. Sprawdzili czy światło jest białe budując samodzielnie prosty model spektroskopu, który można było po lekcji zabrać do domu. Podczas warsztatów uczniowie sprawdzili jak wyglądają widma światła emitowane przez żarówkę, świetlówkę oraz Słońce.
Największą atrakcją okazały się zajęcia, na których uczniowie budowali swój własny poduszkowiec.
W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznali się z następującymi pojęciami: ciśnienie, tarcie, bezwładność, a także poznali historią i budową poduszkowca. Sami mogli sprawdzić, jak działa pojazd i ile dodatkowych "bodźców" jest w stanie wytrzymać, ponieważ każda grupa testowała z przyjemnością jego wyrzymałość.
Warsztaty były bardzo udane. Zaagnażowanie uczniów przerosło nasze najśmielsze oczekiwania. Liczymy, że kolejne wyjazdy będą równie interesujące.


Magdalena Tatara-Popielarczyk
Sylwia Jasiewicz

Luty 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28