logo z cieniem 2

 p1070881

W dniach 24-28 września 2018 roku odbyła się wycieczka na Litwę w ramach małopolskiego projektu „Dziedzictwo Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej”. Uczestniczyło w niej 45 uczniów Zespołu Szkół w Makowie Podhalańskim pod opieką nauczycieli historii: Agnieszki Bisagi i Agnieszki Frączek. W czasie wycieczki uczniowie odwiedzili najważniejsze miejsca związane z historią Polski i Litwy.
Zwiedzanie rozpoczęto od Trok, miasta położonego w odległości 28 km na zachód od Wilna, określanego mianem „miasta na wodzie”. Jego symbolem jest zamek z końca XIV wieku wzniesiony na wyspie na jeziorze Galwe. Kolejnym punktem na trasie wycieczki było Wilno. W stolicy państwa litewskiego uczniowie odwiedzili Muzeum Adama Mickiewicza, Cmentarz na Rossie, Górę Trzech Krzyży, Katedrę Wileńską z grobami Barbary Radziwiłłówny, Aleksandra Jagiellończyka i Elżbiety Habsburżanki, Uniwersytet Wileński im. Stefana Batorego, Kościół św. Jana oraz Cerkiew św. Ducha z mumiami św. Męczenników. Zwiedzanie Wilna zostało zakończone w Ostrej Bramie – miejscu stale obecnym w świadomości kulturowej i religijnej Polaków.

Czytaj więcej: WYJAZD NA LITWĘ W RAMACH MAŁOPOLSKIEGO PROJEKTU „DZIEDZICTWO KRESÓW WSCHODNICH RZECZYPOSPOLITEJ”

imag1128

W związku z podjęciem przez naszą szkołę działań związanych z doradztwem zawodowym na wszystkich szczeblach edukacji, także w przedszkolu realizowano zajęcia umożliwiające poznanie pracy ludzi w różnych zawodach.
Dzieci, już w przedszkolu interesują się pracą zawodową swoich rodziców i dziadków, próbują opowiadać o ich pracy. Dzielą się takimi informacjami z rówieśnikami podczas zabaw dowolnych. Dlatego naszym założeniem jest poszerzenie wiedzy dzieci na temat różnych zawodów. Realizując tematykę „Moja droga do przedszkola”, nauczycielki starały się przy okazji zapoznać podopiecznych z pracą policjanta, strażaka i ratownika medycznego. Dzieci przebrane w stroje wyżej wymienionych przedstawicieli zawodów prezentowały się we wszystkich grupach przedszkolnych. Na podstawie własnych i zdobytych doświadczeń opowiadały, na czym polega dana praca. Przy tej okazji poszerzały słownictwo o nowe pojęcia charakterystyczne dla danego zawodu.
Zainteresowanie tematem było ogromne, dzieci chętnie wypowiadały się w oparciu o swoje obserwacje i spostrzeżenia. Uczyły się szacunku dla każdej pracy ludzkiej. Do utrwalania zdobytej wiedzy nauczycielki wykorzystywały różnorodne zabawy dydaktyczne i tematyczne wzbogacane literaturą dziecięcą. Prace plastyczne pozwoliły odzwierciedlić zdobytą przez dzieci wiedzę.


Jolanta Koper

Pod takim hasłem w Zespole Szkół im św. Jana Kantego w Makowie Podhalańskim odbyła się we wtorek 02.10.2018 r. debata, w której uczestniczyli przedstawiciele Policji, Domu Kultury w Makowie, „Uniwersytetu Trzeciego Wieku”, uczniowie Zespołu Szkół im. Św. Jana Kantego oraz uczniowie klas ósmych szkoły podstawowej i trzecich gimnazjum naszej szkoły – Zespołu Szkół w Makowie Podhalańskim. Spotkanie rozpoczął przedstawiciel Policji, który w oparciu o prezentację multimedialną przedstawił stan bezpieczeństwa w naszej gminie. Z policyjnych statystyk wynika, że na terenie gminy Maków Podhalański jest bezpiecznie, co nie oznacza jednak, że nie dochodzi tu do zdarzeń i zjawisk, o których lokalna społeczność chciałaby porozmawiać z policją. Stąd też pomysł zorganizowania tego typu debaty. Przedstawiciele Policji scharakteryzowali zagrożenia wpływające na bezpieczeństwo mieszkańców oraz działania policji podjęte w celu ich eliminacji. Przedstawiono także Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa, aplikację „Moja Komenda” oraz program prewencyjny „Dzielnicowy Bliżej Nas”.
Przeprowadzono również dyskusję dotyczącą bieżących problemów lokalnej społeczności. Organizatorzy debaty odpowiadali na pytania oraz odnosili się do uwag zgłaszanych przez jej uczestników, między innymi naszych uczniów. Wszystkie uwagi i propozycje zostaną wykorzystane przez policjantów w czasie codziennych służb, a wnioski – przeanalizowane.
Podsumowaniem debaty było przeprowadzenie anonimowej ankiety, o wypełnienie której poproszono uczestników spotkania. Wyniki ankiety pozwolą na lepsze organizowanie podobnych przedsięwzięć w przyszłości, a jednocześnie wskażą kierunki i problemy, które należy wziąć pod uwagę, wybierając temat następnej debaty.

Katarzyna Melzer

IMG 20181003 105736

Nie od dziś wiadomo, że zdrowa dieta sprzyja lepszemu samopoczuciu, odporności, a także wynikom w nauce. Kierując się dobrem dzieci, nasza szkoła już po raz kolejny uczestniczy w ,,Programie dla szkół”. Celem programu jest trwała zmiana nawyków żywieniowych uczniów poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych w ich codziennej diecie oraz upowszechnianie zdrowej, zbilansowanej diety. W ramach tego programu uczniowie klas I - V będą otrzymywać bezpłatnie świeże porcje warzyw i owoców a także mleko i produkty mleczne.
Mamy nadzieję, że te zdrowe przekąski nie tylko zasmakują dzieciom, ale też dodadzą im energii na cały rok szkolny.

Abigail Bukowska
Marta Kudzia

20181003 130330

W ramach realizowania przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego projektu zintegrowanego LIFE pod nazwą: „Wdrażanie Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego – Małopolska w zdrowej atmosferze” współfinansowanego ze środków Programu LIFE Unii Europejskiej Gminne Przedszkole Samorządowe w Makowie Podhalańskim otrzymało oczyszczacz powietrza, który został zainstalowany w sali grupy 3-4 latków. Jest to doraźne rozwiązanie, które z pewnością wpłynie pozytywnie na samopoczucie i zdrowie najmłodszych.

Oczyszczacze powietrza w miejscach w których najmłodsi mieszkańcy Małopolski spędzają wiele godzin oraz kreowanie postaw proekologicznych, to jeden z priorytetów szerokiego programu walki ze smogiem, prowadzonego od lat przez samorząd Małopolski.

Anna Zajda

Dnia 28.09.2018 roku odbyła się piesza wycieczka do pobliskiego lasu. Przedszkolaki z grupy O „A” oraz O „C” wspólnie z wychowawczyniami odkrywały malowniczą, polską jesień. Wycieczka miała na celu zapoznanie dzieci z naturalnym światem roślin i zwierząt.
Pogoda dopisała. W lesie przedszkolaki obserwowały różne gatunki drzew, jesienne barwy liści oraz leśne zwierzątka. Zarówno chłopcy jak i dziewczynki chcieli coś przynieść z wyprawy do klasowych kącików przyrodniczych. Były to przede wszystkim kolorowe liście, kasztany i żołędzie.
Z pewnością w przyszłości powtórzymy naszą pieszą wycieczkę do lasu, która dostarczyła dzieciom niezapomnianych wspomnień.

Opracowała:
Sylwia Świstek

27 września kl. II c odwiedziła Gospodarstwo Agroturystyczno – Edukacyjnego „Zwierzyniec - Kopytkowo“ w Izdebniku w ramach projektu „Doświadczamy nauki“.
Dzieci miały okazję zobaczyć z bliska pracę pszczelarza, który opowiadał ciekawostki z życia pszczół, a później wyjmował ramki z ula i po odpowiednim przygotowaniu umieścił je w miodarce, aby pozyskać miód. Uczniowie skosztowali złocistego przysmaku, niektórzy dostali nawet dokładkę.
Spacerując po gospodarstwie zobaczyli wiele zwierząt hodowlanych, które dzieci karmiły, a nawet mogły pogłaskać.
Po powrocie z wycieczki uczniowie przygotują album z rysunkami poznanych zwierząt oraz ciekawostkami na ich temat.

Maria Bochnak

W dniu 18 września 2018r. klasy Vc i VIa uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wyjazd zorganizowano w ramach realizowanego w szkole projektu „Doświadczamy nauki”. Uczniowie uczestniczyli w dwóch lekcjach edukacyjnych: „Budujemy poduszkowiec” i „Jakie to proste” a także obejrzeli wystawę „Tramwaje na Wawrzyńca”.
Pierwsze zajęcia polegały na budowaniu poduszkowca zdolnego unieść jedną osobę. W trakcie zajęć uczniowie zapoznali się z następującymi pojęciami: ciśnienie, tarcie, bezwładność, a także poznali historię i budowę poduszkowca. Sami mogli sprawdzić, jak działa pojazd i ile dodatkowych „bodźców" jest w stanie wytrzymać, ponieważ każda grupa testowała z przyjemnością jego wytrzymałość.

Czytaj więcej: Wycieczka do Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie

 

11 września 2018 r. uczniowie klasy II c pojechali do ogrodu zoologicznego w Krakowie w ramach projektu „Doświadczamy nauki“. Wędrując pod opieką pani przewodnik dzieci mogły obserwować dzikie zwierzęta w klatkach i na wybiegach. Uczniowie z zainteresowaniem słuchali ciekawostek dotyczących różnych gatunków ssaków, ptaków, gadów oraz płazów. Duże emocje wzbudziły małpy i wielkie ssaki, czyli słonie, żyrafy oraz groźne koty, takie jak lwy i tygrysy.
Z radością karmiły zwierzęta żyjące w mini zoo dając im do jedzenia marchewkę, która okazała się ich przysmakiem. Dzieci dowiedziały się, jak zwierzęta przystosowały się do życia w różnych środowiskach.
Po powrocie do szkoły lepiły z plasteliny zwierzęta zaobserwowane w pięknym ogrodzie, projektowały i budowały z klocków ogród zoologiczny.

Maria Bochnak

20181001 111859

Dnia 1 października 2018r. o godzinie 11.10 w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Głównym celem przeprowadzonych ćwiczeń było zapoznanie uczniów i pracowników szkoły z praktycznym zastosowaniem procedur dotyczących zachowania się w przypadku wybuchu pożaru lub powstania innego zagrożenia dla życia i zdrowia.
Po usłyszeniu sygnału alarmowego nauczyciele wraz z uczniami przedostali się drogami ewakuacyjnymi do punktu zbiórki, którym jest teren orlika szkolnego. Nauczyciele złożyli meldunek prowadzącej ewakuację, z którego wynikało, że wszyscy bezpiecznie opuścili szkołę. W akcji brali udział: Dyrekcja, nauczyciele, uczniowie oraz pracownicy administracji i obsługi. Po przeprowadzonej kontroli budynku informacja o stanie ewakuacji przekazana została Dyrektorowi szkoły, który odwołał alarm i uczniowie wrócili na lekcje.

Bożena Grabiec

11

W ramach projektu unijnego „Doświadczamy nauki” realizowanego przez naszą szkołę w dniu 26 września 2018r. uczniowie klas Va i VIa wzięli udział w wycieczce do Krakowa. W Krakowskim Parku Technologicznym uczyli się budować i programować roboty.
Uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy, które miały zajęcia w oddzielnych salach, a następnie w 2-3 osobowych zespołach budowali i programowali roboty. Pod koniec 3-godzinnych zajęć uczniowie konstruowali roboty, które następnie stoczyły pomiędzy sobą bitwę: dzięki różnym czujnikom miały zepchnąć ze stołu swoich przeciwników, a jednocześnie utrzymać się na powierzchni. Robot, który najdłużej utrzymywał się na stole, zwyciężał.

Rafał Pacek

Październik 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31